Tutaj wyświetlane są wyniki wyszukiwania składników majątku. Zaznaczenie wybranej pozycji i naciśnięcie klawisza enter lub dwukrotne kliknięcie na wybranej pozycji spowoduje wyświetlenie szczegółowych informacji o wybranym składniku majątku.
Dostępne są następujące pola:
Identyfikator (jest to ten sam numer, który występuje w polu „Symbol” przy wyborze składnika majątku) – określa numer składnika majątku w systemie. Identyfikator nadawany jest automatycznie przez system.
Data produkcji (budowy) - określa datę produkcji środka trwałego.
Data przyjęcia do użytkowania – określa datę przyjęcia składnika majątku trwałego do użytkowania.
Data rozpoczęcia naliczania amortyzacji – określa datę, z którą rozpoczyna się naliczanie amortyzacji danego składnika majątku trwałego. W przypadku składników majątku, które są już w trakcie amortyzacji (np. składniki pochodzące z poprzedniego systemu) w polu tym należy wpisać realną datę rozpoczęcia naliczania amortyzacji, następnie należy przejść do funkcji „Amortyzacje” i uzupełnić tabelę o wartość początkową składnika oraz aktualną wartość netto (po odliczeniu raty amortyzacji) na dzień, w którym wprowadzamy dane do systemu.
Przykład:
Dzisiejsza data to 01.01.2011. Wprowadzamy składnik majątku trwałego, który został zakupiony z dniem 01.11.2000. Rozpoczęcie amortyzacji nastąpiło dnia 01.12.2000. Stawka rocznej amortyzacji wynosi 5%. Wartość początkowa środka wynosi 100 000 zł. Wartość aktualna netto na dzień 01.01.2011, po odliczeniu raty za styczeń wynosi 30 000. W wyżej wymienionym przykładzie, w tabeli środka trwałego w polu „data rozpoczęcia naliczania amortyzacji” należy wprowadzić dzień 01.12.2000. Następnie kliknąć przycisk „Funkcje dodatkowe”→„Amortyzacje” i w polach dzień należy wprowadzić 01.01.2011, w polu wartość początkowa 100 000, w polu wartość aktualna netto 30 000, w polu % amortyzacji 5%. Dalsze odpisy amortyzacyjne naliczane będą zgodnie z przepisami od lutego. Wartość umorzenia i % umorzenia zostaną obliczone w sposób uwzględniający umorzenie w okresie poprzedzającym dzień 01.01.2001.
Amortyzacja jednorazowa - flaga TAK/NIE, pole służy do określenia, czy wartość składnika majątku ma zostać umorzona jednorazowym odpisem amortyzacyjnym. Zaznaczenie flagi na TAK spowoduje, że w momencie generowania amortyzacji za pomocą planu amortyzacji (lub planu amortyzacji bilansowej), wartość pola ”% roczny amortyzacji” przyjmie wartość 100%.
Nazwa składnika majątkowego - określa nazwę środka trwałego. Nazwa przepisywana jest z okna wyboru składnika majątkowego.
Jest nadrzędny – flaga TAK/NIE, określa nadrzędność składnika majątkowego w stosunku do pozostałych składników. Flaga ma wartość TAK dla grup i podgrup i wartość NIE dla poszczególnych składników majątku.
Wyceniany - flaga TAK/NIE, pole służy do określenia, czy składnik majątku ma określoną wartość.
Numer fabryczny - określa numer fabryczny środka trwałego np. maszyn, urządzeń, itp.
Poziom – określa poziom danego środka trwałego. Poziom 0 zawiera wszystkie środki niezależnie od poziomu w którym zostały utworzone. W pozostałych poziomach widoczne są tylko te środki, które były w nich utworzone. Poziom przepisywany jest z okna wyboru składnika majątku trwałego. Przykład zastosowania poziomów w ewidencji składników majątku: wartość 1 dla grup głównych; wartość 2 dla podgrup; wartość 3 dla poszczególnych składników majątku.
Księga wieczysta – określa nr księgi wieczystej związanej z danym składnikiem majątku, np. grunty.
Tom/strona/lp – określa tom, stronę i lp księgi wieczystej.
Mapa/działka – określa mapę, działkę składnika majątku trwałego.
Powierzchnia – określa powierzchnię składnika majątku trwałego.
Ilość - określa ilość środka trwałego.
Numer inwentarzowy - określa numer inwentarzowy środka trwałego.
Brać – flaga TAK/NIE, pole wykorzystywane przy exporcie danych z systemu FIRMATIC.
Klasa – określa klasę składnika majątku trwałego, przyporządkowanie do pewnej grupy środków.
Nadrzędny – symbol – identyfikator określający nadrzędność danego środka w stosunku do innych. Zastosowanie nadrzędności środków trwałych w znaczący sposób ułatwia przeprowadzanie rozliczania i symulacji umorzenia danej grupy środków trwałych.
Nadrzędny – nazwa – określa nazwę nadrzędnego środka trwałego.
Miasto – pole umożliwiające wybór z listy miast, wyświetlenie listy miast wykonuje się przez wciśnięcie klawiszy Ctrl F. Pole miasto określa miejsce lokalizacji składnika majątku trwałego np. grunty, budowle itp.
Gmina – pole umożliwiające wybór z listy gmin, wyświetlenie listy gmin wykonuje się przez wciśnięcie klawiszy Ctrl F. Pole gmina określa miejsce lokalizacji składnika majątku trwałego np. grunty, budowle itp.
Województwo – pole umożliwiające wybór z listy województw, wyświetlenie listy województw wykonuje się przez wciśnięcie klawiszy Ctrl F. Pole województwo określa miejsce lokalizacji składnika majątku trwałego np. grunty, budowle itp.
j.m. – jednostka miary. Edycja z kontrolą zgodności z dostępnym słownikiem. Wybór symbolu przy użyciu funkcji LISTA.
Urząd skarbowy – symbol – określa symbol urzędu skarbowego, symbol dostępny jest przy pomocy funkcji LISTA.
Urząd skarbowy – nazwa – określa nazwę urzędu skarbowego, symbol dostępny jest przy pomocy funkcji LISTA.
Producent – symbol – pole określa symbol producenta danego składnika majątku trwałego.
Producent – skrót nazwy – pole określa skrót nazwy producenta danego składnika majątku trwałego.
Producent – nazwa – pole określa pełną nazwę producenta danego składnika majątku trwałego.
Dotacja - flaga TAK/NIE, pole wykorzystywane w celu wskazania składników majątku, których zakup został w całości lub w części sfinansowany dotacją. Zaznaczenie flagi na TAK spowoduje rozdzielenie raty amortyzacji składnika majątku na dwie części - stanowiącą koszt uzyskania przychodu i niestanowiącą kosztu uzyskania przychodu.
Data dotacji - pole służące określeniu, od którego momentu odpisy amortyzacyjne od składników majątku zakupionych z dotacji mają być dzielone na dwie części.
% dotacji - pole służące określeniu, w jakiej części (wyrażonej w procentach), składnik majątku został sfinansowany z dotacji. Wskazany % wartości jest wykorzystywany do podziału raty amortyzacji na części: stanowiącą i niestanowiącą kosztu uzyskania przychodu.
W celu likwidacji składnika majątku, należy wypełnić pola „Data likwidacji” oraz „Sposób likwidacji”. W polu „Sposób likwidacji” można np. określić sposób likwidacji jako likwidacja fizyczna lub sprzedaż oraz wskazać numer dokumentu LT.
Należy pamiętać, iż użytkownik może sam decydować o tym jakie pola będzie wykorzystywał podczas ewidencji składników majątku trwałego, nie ma bowiem obowiązku wykorzystywania wszystkich wyżej opisanych pól. Sposób wyświetlania i umiejscowienie powyższych pól także zależy od upodobań użytkownika. W celu zmian sposobu wyświetlania oraz ilości niezbędnych pól proszę skontaktować się z administratorem systemu w Państwa firmie lub pracownikiem firmy VenCo.
Na górnym pasku menu znajduje się przycisk „Funkcje dodatkowe”. Daje on dostęp do następujących funkcji:
Zestawienie amortyzacyjne bilansowe
Notatki liniowe
Eksport zaznaczonych
Zakładanie i połączenie zasobu techn.
Tabela postojów zasobu
Ogólne informacje na temat modułu Majątek trwały
Ogólne zasady posługiwania się systemem „Firmatic” - wersja graficzna.